Dění na železnicích: jde o systémové selhání. Babiš se vymlouvá jako vždycky
16. července 2020, FORUM 24 / komentář
Za sérii nehod na železnicích v posledních dnech prý může lidský faktor, tvrdí premiér Babiš i dvojministr Havlíček. Urputně opakují píárovou mantru „my makáme, systém je v pořádku“. Vláda opět za nic nemůže. Postupuje dle vzoru premiéra, který známe ze všech jeho malérů, píše Miroslava Němcová.
Do KSČ ho přihlásila maminka, členství v StB si vymysleli jeho řídící důstojníci, za jeho astronomickým zbohatnutím jsou tajemní spolužáci ze Švýcarska, syna na okupovanou Ukrajinu unesl manžel spřátelené lékařky, za korupční skandály ANO v Brně nenese odpovědnost, v koronavirové krizi zabránili vládě v rozhodování hygienici a epidemiologové. V této pochybné logice premiéra mohou za situaci na železnici strojvedoucí. Systém prý neselhává. Opak je pravdou.
1) Jde o přetížení strojvůdců. V této profesi pracuje zhruba 9,5 tisíce osob. Do potřebného stavu jich 300 chybí. Každý desátý je v důchodovém věku, výjimkou nejsou lidé starší 70 let. V žebříčku výšky platů podle profesí jsou na 279. místě.
2) Jde o moderní bezpečnostní zařízení. Na některých tratích se ještě používá ruční systém. Sedm let má ministerstvo dopravy v gesci hnutí ANO. Na bezpečnostní systémy Babišova vláda potřebné peníze nedává.
3) Tyto peníze vláda měla. Ale rozhodla se koupit si za ně volební hlasy, investice šly stranou. Od září 2018 zavedla slevy na jízdném, brzy to budou dva roky. V 2019 nás to stálo 5,78 miliardy. Za dva roky je to tedy cca 11,6 miliardy korun. To číslo vypadá takto: 11 600 000 000. Tyto peníze mohly být investovány do personální politiky, modernizace a lepšího bezpečnostního systému nejenom železniční dopravy.
4) Roste hustota provozu, na což systém (vláda) prakticky nereaguje.
5) Ministr Havlíček nestíhá. Sedí na dvou židlích. Prioritou ministerstva průmyslu a obchodu je dostavba jaderné elektrárny se zvláštním zřetelem k přáním pana prezidenta a jeho ruských podporovatelů. V dopravě prezident preferuje výstavbu kanálu Dunaj– Odra–Labe. Má stát 756 miliard (756 000 000 000) a na různé studie jeho výstavby vláda vynaložila již desítky milionů korun. Stavět to nehodlá, ale mír s prezidentem zadarmo není.
6) Jak vidno, jde o chyby systému: personální, finanční, vadné stanovení priorit. O selhání lidského faktoru jde také. Hlavní jména v této souvislosti jsou: Andrej Babiš, Karel Havlíček. A s nimi všichni členové vlády za ANO, ČSSD a komunisté, jejichž program dnešní vláda svědomitě plní.